Risplättar med falukorv


Jag har köpt en receptbok från Arla som bygger på "Middag på 30minuter". Verkar vara populärt det där. Jamie Oliver, Rachael Ray och nu alltså Arla :) Har gjort ett par recept därifrån redan, och än så länge har de varit helt okej vardagsrecept! Och vem vill inte ha en färdig middag på 30minuter liksom.. Nu har jag ju mer tid än så på mig, eftersom jag kan förbereda innan på dagen och så. Men jag tänker att jag ska samla på mig en massa bra, snabba vardagsmåltider nu till nästa höst när både jag och Marcus jobbar och pågarna går på dagis. Framförhållning? Tja :)

Idag blev det Risplättar med falukorv. Låter det märkligt? Jo, det tyckte Marcus iallafall :) Men jag ville ändå prova! För att hålla 30minuters-konceptet, var detta recept alltså perfekt om man hade ris över från en annan middag. Annars fick man göra som jag. Koka riset tidigare på dagen. (Kan ju också göra det kvällen innan..)

Recept:
2 ägg
1 dl matlagningsgrädde
2 msk mjöl
5 dl ris

Blanda ihop detta, i med lite salt och peppar, och klicka ut stekpannan till små plättar. I receptet stod det även att man skulle ha i majs och koriander i plättarna. Men jag tycker inte om varm majs, och är inte så förtjust i koriander :)

Jag serverade detta ihop med falukorv, broccoli och lingonsylt.



Betyg? Gott! Som pannkaka med ris i. Som raggmunk fast med ris istället för potatis. Ja ni fattar :) Kommer återvända i vardagen!

Kommentarer
Postat av: Therése

Det ser ju gott ut i alla fall =) Och säkert en hit för Samuel. Fast det är ju allt med korv!

2011-08-17 @ 20:57:03
URL: http://familjenengman.blogg.se/
Postat av: Mormor

Ser gott ut, jag kan väl ge dig i uppdrag att köpa en sådan bok till mig!

2011-08-17 @ 21:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0