Chokladfudge med valnötter



Jag vill börja med att säga att jag INTE tar nåt ansvar för vad som händer när ni tillagar följande små guldklimpar. Farligt goda. Det är allt jag kan säga. FARLIGT goda.

30-40 bitar

2 1/2 dl hackackade pecannötter (eller som jag tog, valnötter)
1 msk smör
1 nypa salt
300 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
1 burk kondenserad mjölk (395-400 g)
1 1/2 tsk vaniljsocker

florsocker



Gör så här:
1. Värm ugnen tll 175 grader. Rosta de hackade nötterna på en plåt i ugnen i ca 10 min. Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper.
2. Ta ut nötterna ur ugnen och lägg dem i en skål tillsammans med smör och salt. Rör om tills allt smör smält. Ställ nöterna åt sidan.



3. Hacka den mörka och den ljusa chokladen fint. Lägg den i en bunke tillsammans med den kondenserade mjölken. Blanda och låt allt smälta över vattenbad. Rör om så allt blandas ordentligt.



4. Blanda ner nötterna och vaniljsocker i smeten.



5. Bred ut smeten i den bakplåtsklädda formen. Använd sked eller kniv för att ytan slät. Låt stelna några timmar i kylskåp.
6. Ta ut formen och skär den stela smeten i fyrkanter. Pudra florsocker över kolan.





FARLIGT GODA!






Kommentarer
Postat av: Mamma

Gud vad jag blir frestad!

2011-12-11 @ 20:25:36
Postat av: Farmor Agneta

Mmmm var gott:)

2011-12-12 @ 08:00:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0