Jo men TJENA!


Åh det var minsann ett smarrigt bröd! Smakerna smälte så gott samman. Hela köket doftade lakrits och nybakat. Det var farligt gott :)

Recept är hämtat ur denna bok. Och som titeln på boken säger, så hade nog brödet varit ännu godare Vintertid.



Sidenlasses limpa

½ liter filmjölk

1 dl ljus sirap (knappt)

10 dl ljust lantvetemjöl (knappt)

2 tsk (knappt) bakpulver

2 tsk (knappt) bikarbonat

2 msk anis

2 msk fänkål

 Värm ugnen till 175grader. Blanda filmjölk och sirap. Blanda ner övriga ingredienser till en kladdig smet. Häll i smeten i en 2-liters smord och mjölad brödform och grädda i cirka 1 timme.



Och så var det ju soppan! Som också blev god, och som jag är säker på att jag kommer göra igen, och har redan kommit på variationer till den.

Jag fräste 1 lök och 1 vitlöksklyfta i lite olja. Tillsatte 1 morot i tärningar samt 2 potatis i tärningar.
I med 2dl röda linser, 1 liter vatten och 1 tärning grönsaksbuljong.
Koka upp, låt koka i 20 minuter.
Valde att smaksätta med salt, curry och cayennepeppar.

Soppan vinner inga skönhetstävlingar. MEN det var smarrigt :)


Kommentarer
Postat av: Mamma

Brödet ska jag baka, soppan är jag mer tveksam till. Är ingen soppmänniska!

2011-07-04 @ 19:50:26
Postat av: Mamma

Brödet ska jag baka, soppan är jag mer tveksam till. Är ingen soppmänniska!

2011-07-04 @ 19:50:45
Postat av: carro

Sv: tycker det är giftigt att jämföra sig. Men jag kan inte låta bli! Och just nu känns alla andra bebisar så glada och harmoniska och hon känns grinig. Eller kanske nyfiken och viljestark :) ?



Brödet såg vansinnigt gott ut ! Soppan likaså. Längtar lite till hösten när jag ser soppan :)

2011-07-04 @ 20:43:00
URL: http://asfaltblomman.blogg.se/
Postat av: Therése

Brödet har du ju smakat förr mamma så du vet att det är gott =)

2011-07-05 @ 09:16:55
URL: http://familjenengman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0