Bvc och långpromenad


I morse kom vår underbara bvc-kvinna hit. Hon har ju även hand om Olof, och jag tycker verkligen om henne. Att hon sen öste beröm över våra pojkar gjorde ju inte saken värre precis :)

Olof pladdrade på som bara den, skulle visa det ena pusslet efter det andra, pekade på våra foto på tv-bänken och berättade allt möjligt. Så fick ju även han lite uppmärksamhet innan hon gick till Sixten!

Sixten ja.. "en sån välmående pojke". "Det är svårt att se att han bara är två veckor gammal" osv osv hihi :) Han var så med i blicken, rejäl påg, perfekt in all ways helt enkelt! Även jag och Marcus fick beröm som föräldrar. Då sträcker man på sig lite extra ju. Sen är det ju såklart hennes jobb att få oss att må bra i föräldrarrollen, men jag tog så personligt det bara går!

För övrigt så fick jag bevisat det jag känt hela tiden, att amningen verkligen fungerar och att han går upp i vikt. 4500gram exakt vägde lillebror. Jag vet ju att han äter (hallå, han är ju klistrad vid mig hihi), och det regelbundet, men det enda lilla jag funderat på är det att han äter så himla kort stund! Med Olof satt jag typ en timme eller nåt, Sixten är ju klar på en kvart för det mesta! Men då kan jag ju som sagt släppa det nu :)

När hon sen hade gått, och Sixten var nyammad, klädde vi på oss och gick ut på "långpromenad". Egentligen är det inte så långt, vi gick bort till citygross och tillbaka. Men i min kropp kändes det som att vi gått en mil eller nåt. Så inom den närmsta tiden, får jag kanske begränsa mig till promenader bort till ICA :)

Sen har vi bara tagit det extremt lugnt resten av dagen. Jag lagade något nytt till middag, även idag! :) Det var gott, superenkelt med minimalt antal ingredienser verkligen. Rätten gick hem hos alla tre:

Risotto med falukorv majs och ärter (taget från www.recept.nu)

Antal portioner: 4

Ingredienser

1 st stor gul lök, finhackad
3 msk margarin
2 dl långkornigt ris (tog 2,5dl)
1/2 msk curry (tog nästan en hel msk)
4 dl hönsbuljong (tog 5dl)
1 1/2 dl majskorn
1 1/2 dl gröna ärter
ca 250 g falukorv i stora tärningar (tog 400g)
2 st tomater (uteslöt tomaterna helt!)
(hade även i champinjoner)

Gör så här

1. Fräs löken med fettet i en tjockbottnad gryta. Pudra över curryn och låt fräsa en stund innan riset vänds ner. Slå på buljongen när riset är blankt och sjud sakta under lock cirka 20 minuter.

2. Vänd ner majs, ärter och korv (jag förstekte korv och champinjoner)  och hetta upp. Servera med tomatklyftor.

 Det blev krämigt och smarrigt. Vi åt lite falu-knäckebröd till också!


Kommentarer
Postat av: Mormor

Även jag är stolt över dessa fantastiska pågar och deras underbara föräldrar. Tack för middagstipset, ska prova nästa vecka när jag är hemma i vettig tid.



I morgon vill jag ha fler bilder...



Kram och godnatt

2011-05-02 @ 21:48:45
Postat av: Anna

Jag vet, dåligt med bilder igår! Ska skärpa mig :)

2011-05-03 @ 07:29:49
Postat av: Christine

Ja, det är fina pågar ni har fått fram :D



...heter det inte ärtOr? Ärter...?

2011-05-03 @ 08:10:42
Postat av: Mamma

Christine är tydligen också språkpolis...Jodå, ärtor minsann!

2011-05-03 @ 08:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0