Kycklingkebab


Detta är verkligen något jag kan rekommendera er att testa!!

Kycklingkebab: (receptet är hämtat från matklubben.se. Jag ändrade lite, och här har ni det!)

Ingredienser

4 kycklingfiléer
Soja
Curry, efter egen smak
3 dl turkisk yoghurt (jag använde creme fraiche)
½ dl majonnäs (skippade)
2-3 klyftor pressad vitlök
1 färsk chilifrukt, hackad (skippade)
2 msk smör
Salt
1 ½ tsk chilipulver
½ tsk spiskummin

Gör så här

Lägg de frusna filéerna i en ugnsfast form. Droppa över ganska ordentligt med soja (inte för mycket. Mitt blev lite väl salt..) och pudra över rikligt med curry. Ställ in i 150 graders ugnsvärme i 45-60 minuter (beroende på storlek). Låt dessa svalna något så att du sedan kan skära dem till kebab.

Blanda sås av yoghurt, majonnäs, vitlök, chilipulver och spiskummin. Salta och låt dra i kylen. Den serverar du sedan som sås till eller vid sidan om.

För att få kycklingenfiléerna att bli kebab:

Skiva de genomstekta kycklingfiléerna tvärs över i tunna skivor. Bryn en ordentligt stor smörklick och låt fräsa. Häll över skyn som bildats i ugnsformen, tillsätt den finhackade chili och låt puttra tills det mesta kokat in. Rör inte mer än nödvändigt så behålls den fina formen på kycklingen.

Serveras till sin fördel med lite blandad krispsallad, tomat, gurka och gärna Jalapeno för den som uppskattar hetta.

Om du inte äter eligt LCHF är det gott att servera i pitabröd (vilket vï såklart gjorde!)



Lille Nicke och Jerka fick sitta med vid bordet efter Olof insisterat :)





Prova!!!

Kommentarer
Postat av: Mormor

Denne underbare gosse! Fick mig ett gott skratt när jag såg bilden, klart att lille Nicke och Jerka ska sitta med.



Puss

2011-05-06 @ 14:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0