Lång tisdag

Denna helt vanliga tisdag har jag lagat ytterligare en ny kycklingrätt. Vet inte varför det just blivit massa kycklingnytt. Det är ju sjukt gott med kyckling, snabbtinat, nyttigt och magert. Ja, fördelarna är ju många! Dagen till ära fick vi middagsgäster. Mamma, pappa och syster Christine kom och förgyllde vår eftermiddag!

Recept från www.matklubben.se

"Helt underbar kycklinggratäng"

Ingredienser

1 grillad kyckling (undrar varför.. jag tog helt vanlig kycklingfilé!)
Margarin till stekning
1 röd paprika, hackad (eller inte.. mannen är ju "allergisk"..)
1 purjolök, skivad
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad eller pressad
1-2 syrliga äpplen, skalade och hackade (skippade. Har aldrig förstått det där med frukt i mat..)
1-2 burkar champinjoner, eller färska (FÄRSKA!)
2-3 dl crème fraiche (tog 5dl)
2-3 dl grädde
1 dl mango chutney
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
2 tsk curry
1 tsk paprikapulver
Salt
Peppar
5 dl jasminris (tog Basmatiris)
Riven ost
Cocktailtomater (No please)

Gör så här

Koka jasminriset och låt det sedan svalna.
Rensa och bena ur kycklingen, skär den i bitar.

Smält margarin i en kastrull och fräs lök, vitlök, purjolök, svamp, äpple och paprika tillsammans med curry tills grönsakerna mjuknat något.

Häll över grädde, crème fraiche, sambal oelek, tomatpuré, mango chutney, paprikapulver, salt och peppar. Rör om väl och puttra på svag värme i några minuter. Tillsätt kycklingköttet och puttra ca 4 minuter. Bred det kokta riset i en smord form. Bred över kycklingröran, strö på ost och cocktailtomater.

Gratinera mitt i ugnen, 225 grader, ca 15 minuter eller tills rätten fått fin färg och är genomhet.


Resultat? Ja, jag önskar att jag hade bildbevis. Dåligt jag vet. Andra kvällen på rad nu som jag missat fotografera mina konstverk till middagar :) Illa. Ska bättra mig! Kan iallafall säga att det var väldigt gott. Detta var smaker som jag aldrig använt förr. (sambal oelek och mango chutney..). Men som sagt, gott och det är nog en rätt jag kommer göra igen. Passar bra att bjuda hem gäster på också!

Sixten hos mormor. Mormor som för övrigt har väldigt roligt åt något som jag nu glömt! Mitt emot henne satt Christine och Marcus, så det var väl någon av dom som var lite lustiga :)







Olof hos morfar!



Efter en fullspäckad dag (som för övrigt startade alldeles för tidigt..), ser jag fram emot morgondagen. Har nada inplanerat. Tänker att jag ska, efter Olof är lämnad på dagis klockan 9, gå en promenad på en timme eller så och sen hem och chilla i trädgården. Kanske sola (!) lite. Har redan börjat få lite bonnabränna, och i vanliga fall hade jag inte brytt mig så väldigt mycket. Men senare i sommar ska man ju se respektabel ut på bröllop och fastna på en massa foto. Då ser jag nog helst att jag inte ser fööör weird ut! Synd bara att det är så tråååkigt att sola..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0