Godaste lussekatterna


Här delar jag med mig av det absolut godaste receptet på lussekatter! Men först lite bakgrund:

Sommaren 1994, året då jag skulle fylla 12 år, gick jag en veckas lång matkurs på sommarlovet. Jag minns det som fantastiskt roligt, lagade all sorts mat. Fick även skriva inköpslistor och åka till affären och handla och hitta alla ingredienser. Mitt starkaste minne är när jag blev utskrattad för att jag uttalade oregano fel. Från min kompis Daniela, som kom från Bolivia, hade jag lärt mig att uttala det orEgano, istället för oregAno. Fattar ni? Det var tydligen helt galet.. Ajja, en liten parantec bara om ett minne som etsat sig fast!

Denna bok hade vi till underlag för kursen, och fick alltså ett ex som gåva och som minne. Och från denna bok, kommer alltså detta fantastiska recept på lussekatter. Enjoy!







Lussekatter – ca 30-40 stycken

 

150 gram smör

1,5 dl socker

5 dl mjölk

50 gram jäst

14-15 dl vetemjöl

1 ägg

1 gram saffran

½ tsk salt

 

·         Smält smöret och tillsätt mjölk. Värm till 37 grader .

·         Tillsätt saffran

·         Smula ner jästen i en bunke och häll över den varma vätskan.

·         Tillsätt socker, salt och ägg.

·         Arbeta i mjölet, lite i taget.

·         Jäs 30 minuter under bakduk.

·         Baka ut bullarna och jäs ytterligare 30 minuter.

·         Pensla bullarna med uppvispat ägg.

·         Grädda 5-10 minuter, 225-250 grader.



Jag brukar ta 3 pkt saffran istället för 2. Jag gillar när det smakar mycket saffran!

Delikata!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0