Hemmagjord lera


Alla tre eftermiddagar denna veckan när jag kommit till dagis för att hämta Olof, har han suttit och lekt med lera. Han älskar det! Och vi har några gånger tagit fram lera här hemma med, men jag tycker det är väldigt svårarbetat i början och väldigt smuligt mot slutet. Iallafall den sorten vi har hemma.

Den leran barnen använder på dagis, är jättemjuk och lätt att forma till figurer och trycka ut hjärtan med pepparkaksformer. Och vi fick receptet av en av fröknarna i våras. Och jag har letat och letat och letat efter detta recept. Idag hittade jag det på ett mycket logiskt ställe... i lådan där jag har blockljus och värmeljus. Hur tänkte jag där??

Har precis slängt ihop en lagom stor deg :)

Recept:

Blanda
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl salt
1 msk citronsyra

tillsätt
1 msk olja
2 1/2 dl kokhett vatten

(blir sjukt varmt, så använd inte händerna! Dvs om ni inte är kockar, såna verkar ju kunna stoppa ner fingret i både kokande grytor och vända köttet på grillen med bara näven..)

Färga med valfri karamellfärg. Eller som jag gjorde idag, med gurkmeja :)


Kommentarer
Postat av: Nea- 2barnsmamma till en 08:a & 09:a

det receptet snor jag!

2011-11-11 @ 19:22:12
URL: http://jamieochjulia.blogg.se/
Postat av: Johan

Sandkakor?

2011-11-11 @ 21:23:44
Postat av: Anna

Eh nej Johan. Möjligtvis lerkakor :)

2011-11-11 @ 21:58:59
URL: http://familjenc.blogg.se/
Postat av: Johan

Det ser ju ut exakt som sandkakor

2011-11-12 @ 10:22:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0