Ja jag erkänner


Det jag tänker skriva om nu, kanske får några ögonbryn att höja på sig. Men jag har tänkt på det mycket idag.

Lite background:

I morse hos tandläkaren var Olof jättejätteduktig. (Jag såg på honom att han var rädd, men var ändå modig och gapade fint. Allt var för övrigt fint i munnen!) Efteråt skulle han få välja något ur Hemliga lådan. Där fanns bara en Hemliga lådan. Inte en flicklåda och en pojklåda, utan en enda. I lådan fanns det massa fack. Följande fack fanns: suddgummi i form av jordgubbar och hallon, pennor med blommor och massa ringar med pärlor i olika färger. Och så fanns där tre andra fack med klistermärke med fotbollar och bilar, små dinousaurier och bilar i massa fomer och färger.

Alltså fanns där pojkgrejer och så fanns där flickgrejer. Olof började direkt pilla på ringarna, och en liten förvåning sköljde genom min kropp. Min son är ju en pojke! Han ska väl inte välja en flickgrej? Men jag försökte hålla mig neutral och sa "ooooh vilka fina grejer. Klistermärke, pennor, ringar, djur och bilar. Titta Olof, denna bilen ser ju nästan ut som Chick Hicks, wow!"

Olof stod länge och höll i en ring med ett litet lila hjärta på. Samtidigt som han fingrade på bilarna. Jag VILLE ju att han skulle välja en bil, och stod och funderade på hur jag skulle få honom att glömma bort ringen om han nu skulle välja just en ring.

Efter en stund la han ner ringen och valde en grön bil till sig själv och en blå bil till Sixten. Och mamma Anna drog en lättnads suck inombords. Jo minsann, min son är en riktig pojke trots allt.

                                                               ------

Nu när jag skrivit ner detta, tycker jag nog att jag är lite hemsk ändå. Hemska människa som tänker såna hemska tankar. Men sån är jag. Jag vill att mina pojkar ska ha på sig blåa kläder och leka bilar. Hade jag haft en dotter, hade jag köpt rosa kläder och små My little Pony med fluffiga svansar som hon kunde leka med.

Ja jag erkänner. Jag är glad att Olof valde en bil ur Hemliga lådan hos tandläkaren..

Kommentarer
Postat av: elin

Som du vet så är vi motsatsen till er på den fronten... vad skulle hända om Olof valde ngt mer flickigt? vad är det som skrämmer dig/er?

Vi köper både "pojkleksaker" och "flickleksaker" till Hugo, detsamma gäller med kläder, ser absolut inget hinder där heller! Vi har från börjat velat erbjuda Hugo alla färger och typer av leksaker så att han själv har kunnat välja vad som passar honom bäst. Resultatet har blivit att Hugo tycker om leksaker/lekar/färger som i andras ögon kan vara typiskt flickiga och pojkiga, dvs att han har blivit blandning och verkligen har valt det han själv har tyckt bäst om. Han älskar cars (precis som olof), men kan likagärna ställa sig i sitt lilla kök och laga mat eller något annat som många anser att bara flickor kan göra. Grejen är den att pojkar som erbjuds att leka med dockor blir inte "flickiga" eller homosexuella för dom iq-befriade människor som tror det. Kom ihåg att det som är förbjudet eller inte erbjuds, alltid kommer att vara lite mer spännande! Vill hugo ha en rosa tröja så får han det, jag är lika stolt över honom oavsett om han har en tröja med bilar på eller om han har en tröja med hjärtan på. Jag tycker verkligen inte att det är någon big deal vilken färg ungen gillar, snarare tråkigt att barn blir påverkade av sin omgivning att gilla vissa färger eller leksaker beroende av deras kön. Det är upp till var och en hur man ser på den här frågan och jag respekterar er, dock tycker jag att det är svårt att förhålla sig neutral i frågan eftersom att de föräldrar som har synen att barn ska leka med vissa saker beroende av kön, även påverkar Hugo. Han har kommit hem flera gånger från dagis och varit ledsen över att pojkar på dagis har sagt att han inte får leka med vissa saker.. När vi sedan berättar att pojkar visst får göra det, då blir han återigen glad! Än så länge har det gått bra och hugo har vågat säga till barnen att han leker med vad han vill för han tycker det är roligt och jag hoppas att vi i framtiden kan uppmuntra honom att vara den han är. Som tur väl är så är det ganska många föräldrar som har lagt den tradionella synen på hyllan och börjat reflektera lite mer :)

2011-11-04 @ 14:32:56
Postat av: Anna

Elin, jag anade att du skulle reagera på detta trångsynta inlägg jag skrivit! :)



Om Olof skulle valt en ring, skulle jag aldrig sagt åt honom att det var en "flickgrej". Aldrig! Och leker han med dockor på dagis, helt okej! Han ska vara den HAN är, absolut. Mina inskränkta åsikter och känslor, håller jag för mig själv. Eller kanske inte för mig själv, eftersom jag valde att pränta ner det här :) Men Olof ska vara den han är.

2011-11-04 @ 15:33:25
URL: http://familjenc.blogg.se/
Postat av: Nea- 2barnsmamma till en 08:a & 09:a

Jag tycker det är bra att du skriver vad du känner. Jag menar du har lika starka känslor för något som en annan har för motsatsen. Du sa inget eller antydde heller inte till Olof att han inte fick välja ringen...så han valde själv. jamie är Pojke rätt igenom och väljer "killsaker" till sig själv. Men han älskar att leka med dockor och andra "flickiga ting" eftersom han har haft tillgång till det. Julia är också två könad hahahah. Nä men hon är mer pojkig skulle jag tro. Inte helt konstigt eftersom hon har en storebror i nära ålder. Jag introducerar gärna dockor för Julia för jag älskar det hahah och hon tycker ju det är kul hon också!. Men som du säger så klär jag också mina barn flickigt och pojkigt. Dock använder Jamie rött och rosa likväl Julia blått och grönt. Julia är ju faktiskt en tjej och Jamie är faktiskt en kille..färgglatt gillar vi! men jag skulle aldrig klä mina barn neutralt bara för ATT. Bra inlägg! ärligt och rakt..mi lajki! Kram

2011-11-05 @ 19:35:50
URL: http://jamieochjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0