Fisksoppa


Till middag idag, serverade jag fisksoppa. Den var ljuvlig. (får man säga så om sin egen mat??) Skit samma, den var ljuvlig. Fisk och curry gifter sig utmärkt! Åt den hemma hos svärmor sist vi var där, och har längtat efter att få äta den igen ända sen dess! SÅ god är den :)

Receptet är från internet, googla Gunillas fisksoppa, så hittar ni det. Men jag skriver ner min variant av den här! Jag väljer lätt creme fraiche och matlagningsgrädde med väldigt låg fetthalt, så är ni ute efter en riktigt krämig soppa, kanske ni inte ska följa mitt exempel. Lite lösare i konsistensen alltså, men smaken är ljuvligt perfekt!

Ingredienser:

4 stora potatisar, delad i små bitar

4 morötter, tärnade

1 purjolök, delad i centimeter-tjocka bitar

1 röd paprika, delad i ganska stora bitar

400 g torsk, tärnad

2 dl räkor

1 liter vatten + 2 tärningar fiskbuljong

1 dl milda extra 4%

2 dl lätt creme fraiche

1 msk mjöl till redning

ca 2 msk curry

dill, salt och peppar efter smak




Fräs morötter, purlolök och paprika i lite smör.

Tillsätt curry, potatis och vatten+buljongtärningar.

Koka tills grönsakerna är mjuka.

Häll på grädde, creme fraiche och mjöl.

Tillsätt torsken, låt sjuda ett par minuter tills fisken är klar.

Smaka av med dill, salt och peppar.

Servera med räkor och bröd.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0