Kycklinggryta


med kardemumma,

stod på menyn idag. Och den var intressant! Snacka om spännande när man lagar mat och det ska vara vetebröds-doftande kardemumma och julkänsla-apelsin i maten!

Aningens för stark, vi är lite mesiga när det gäller stark mat. Men spännande smaker, som sagt!

Recept från Arla-boken 30 min-middagar

4 port

500 g kycklingfilé
2 vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
2 1/2 dl mellangrädde (jag använde Milda extra 4%)
1/2 hönsbuljongtärning (jag använde kycklingbuljongtärning)
1/2 krossade kardemummakärnor (malen kardemumma)
1 tsk kinesisk soja
1 tsk sambal oelek
rivet skal och saft från 1/2 apelsin

Skär kycklingen i bitar. Skala och grovhacka vitlöken. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna, tillsätt salt och vitlök. Blanda grädde, buljongtärning, kardemumma, soja, sambal oelek, apelsinskal och -saft i en gryta. Lägg i kyckling och vitlök. Låt koka under lock i ca 10 min.

Jag serverade med ris, majs och haricots vertes.



Make, son och bror gav också tummen upp. Olof åt dock utan sås, och istället med ketchup. Var aningens för starkt för honom. Marcus fjantar sig som vanligt. Johan tror att han är ur bild. Sixten äter majskrokar. Härligt middagssällskap!




Kommentarer
Postat av: Svärmor

Men, Marcus, du sitter ju på min plats!

2011-10-26 @ 20:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0