Sanningens ord


Delicious fudge brownie

Det är alltså namnet på den chokladiga skapelsen i föregående inlägg. Och så sant som det var sagt och skrivet. Det var fullkomligt Delicious. Utsökt, med andra ord.

Recept lyder som följer:

ca 16 bitar

230 g smör
500 g strösocker
4 stora ägg
1 msk vaniljextrakt (hittade bara nåt som hette vaniljarom från Dr Oetker, tog 1/2 msk.)
1 tsk snabbkaffepulver, gärna espresso (detta uteslöt jag..)
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
170 g vetemjöl
250 g chokladknappar

Chocolate frosting:
100 g rumstempererat smör, riktigt mjukt alltså!
150 g choklad
100 g florsocker
50 g kakao
1 msk hett vatten
1 msk vaniljexrakt (uteslöt jag på detta moment..)

Gör så här:
1. Sätt på ugnen på 180 grader. Smält smöret på svag värme i en kastrull eller mikro. Så fort smöret smält tar du kastrullen från plattan. Tillsätt socker, rör grundligt, sätt tillbaka kastrullen på plattan och låt den stå i 20-30 sekunder på låg värme. Det gör att sockret smälter och smeten blir glansig liksom kakornas ovansida.

2. Vispa äggen lätt i en skål. Rör ner kakao, vaniljextrakt, kaffepulver, salt och bakpulver. Det blir en ganska fast smet.

3. Rör ner smör- och sockerblandningen. Tillsätt mjölet och rör grundligt. Blanda slutligen i chokladknapparna försiktigt med en slickepott.

4. Klä en form, ca 23x23 cm, med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda kakan i ca 30 min. Låt svalna. Låt gärna kakan ligga i frysen i ½ - 1 tim innan du skär upp den i bitar.

5. Frosting: Smält chokladen i mikron i 1 min, låt den vila i ½ min och rör den sedan så den blir flytande.

6. Vispa smör och florsocker fluffigt i en skål, ca 3 min. Tillsätt den smälta chokladen. Vispa tills den är ordentligt blandad, ca 2 min.

7. Blanda kakao och hett vatten i en skål, häll i chokladkrämen och vispa ordentligt till en silkesmjuk kräm. Låt krämen stå i frysen i 5-10 min innan du dekorerar dina brownies. Toppa med hallon eller andra favoritbär.



Recept hämtat från Hembakat 5/2011

Sjukt goda. Som hämtat från ett café. Serveras med fördel tillsammans med lättvispad grädde, eller som vi åt den ikväll, med mjuk vaniljglass. Lättbakad, ser ändå proffsig ut på nåt sätt. Rekommenderas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0