Knaster!


Har bakat ikväll. Hi hat-muffins. Muffinsen var simpla att göra. Helt vanlig smet som var smaskens att tjuvsmaka på.



Sen skulle där på en marängtopp. 6st äggvitor och 8,5dl socker!!! Detta skulle vispas för hand över vattenbad, tills sockret lösts upp och marängen uppnått en temp på 65grader. Men hallå.... för det första. AJ! Armen värkte efter 30sekunders vispande. För det andra. 8,5dl socker.. det är mycket socker! Och det spelade ingen roll hur länge jag vispade och hade mig, det vägrade smälta! När smeten uppnått 65grader vispade jag på ett tag till. Sen la jag ner det. Fortsatte med nästa moment som var att vispa med maskin tills marängen svalnat.

Thank god för hushållsassistenten. Den vispade. Och vispade.

Och vispade.

Marängskiten svalnade ju aldrig. Assistenten min vispade minut efter minut. Ändå förblev det en ljummen smet, full med socker.

Ajja. Sen kom det iallafall ett roligt moment. Spritsa! Fint blev det också.



Sen smälta choklad och doppa topparna i den. Ännu mer fint. Söta små muffins. Med knaster..



Meningen är att jag ska bjuda på dessa imorgon på familjens kräftskiva. Men vet inte om jag törs. Mitt husmors-rykte står på spel här känner jag..

Kommentarer
Postat av: Therése

Bjud!

2011-09-10 @ 08:15:30
URL: http://familjenengman.blogg.se/
Postat av: Farmor Agneta

Jag kommer och smaka:) Kramisar

2011-09-10 @ 08:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0