Köttgryta med ris

 
Köttgryta ja. Det kan ju vara i princip VAD som helst och därmed smaka i princip HUR som helst. Här kommer dagens middag och därmed en köttgryta :)
 
Ingredienser:
800 g fläskytterfilé
1 pkt bacon
1 gul lök
1 röd paprika
200 g champinjoner
några färska morötter
2 dl creme fraiche
2,5 dl grädde
3 msk soja
1 kycklingbuljongtärning
salt
peppar
 
morötter från mitt egna lilla land i trädgården. Smakar wunderbart gott
 
 
 
Stek köttet i bitar i stekpanna så att det får färg, salta och peppra
Fräs champinjoner och lök i en gryta
 
 
Häll över köttet när det är brynt
Fräs bacon, tillsätt sedan morötterna och paprikan (paprikan skuren i stora bitar så att de som inte vill ha slipper få det i sig!!)
 
 
 
Häll i grytan.
 
Smula över buljongtärningen, tillsätt soja, creme fraiche och grädde.
 
 
Serverades med ris, gurka och majs.
 
 
 
Hur smakade det då?? Gott!!! Fläskytterfilé är banne mig ett kanonbra kött. Har tidigare bara grillat det eller stekt det i medaljonger, men det passade utmärkt som grytbitar. Mört och gott. Marcus var omedelbart skeptisk såklart, eftersom den röda paprikan använts. Han var dock positiv till att det inte smakade så mycket paprika som det luktade i köket! Marcus betyg 3 av 5. Nja, jag vet.. låter inte så positivt, men med tanke på att hans hatobjekt var med i grytan, så är jag nöjd.
 
Gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0