Kroppkakor


Marcus födelsedag betyder Kroppkakor. Varje år sen vi träffades (med undantag för förra året då jag jobbade och var höggravid och inte pallade med det, hrm..) lagar jag Kroppkakor till min fina man. Det är han värd. (Även om jag verkligen inte inte inte förstår tjusningen med denna maträtt som är mycket jobb för nåt som ger grådassigt resultat.) Men som sagt, Marcus smaklökar står i centrum varje år den 1 mars!

Har provat lite olika recept. Googlat runt, fått från svärmor som ju höftar efter väldigt många års Kroppkaks-lagande (jag vill ha klara mått), men detta året tror jag att jag hittat en vinnare. Detta recept sparar jag tlll kommande år.

OCH HÄR KOMMER DET :)

recept från www.matklubben.se

Ingredienser

½ kg skalad rå potatis
½ kg potatis (oskalad)
300 g rimmat fläsk
1 gul lök
½ tsk krossad kryddpeppar
1 ägg
3 dl vetemjöl + mjöl att forma kroppkakorna med
Smör
Salt

Gör så här

Gör så här:
Koka den oskalade potatisen i lättsaltat vatten.



Låt svalna.
Skär fläsket i tärningar.
Skala och finhacka löken.



Fräs fläsket med löken. Blanda i kryddpepparn på slutet.





Låt blandningen svalna.
Skala och pressa/riv potatisen, både den råa och den kokta.
Blanda ägg, 1 tsk salt och mjöl.
Arbeta inte degen längre än nödvändigt.
Forma degen till 1 dm-tjock rulle. Mjöla den lätt så den inte klibbar.
Dela degen i 8 skivor.
Doppa händerna i mjöl och lägg en skiva av potatisblandningen i handflatan.
Platta ut den så den blir ca 2 cm tjock.
Fördela fläsk/lökblandningen i mitten på varje kaka.
Vik ihop och forma till en boll.



Koka upp saltat vatten



Lägg i kroppkakorna och låt dem sjuda sakta i 10 min
efter det att de flutit upp till vattenytan.

Inte ens mitt vackraste fat gjorde denna maträtt särskilt vacker. Men Marcus åt och åt och åt. Det var det viktigaste.



Serverades med lingonsylt och mjölk.

Själv åt jag hela noll stycken.. jag och Sixten kalasade på:



Kan väl säga som så. Inte svårt att laga kroppkakor. Men tidskrävande. Och kladdigt och klibbigt och ganska tråkigt. Puss älskling!





Kommentarer
Postat av: bigmac

Mumma!

2012-03-01 @ 18:22:05
Postat av: Farmor Agneta

Det är så gott:) Tänk när jag gjorde till hela familjen. Lagade mat en hel förmiddag, dom åt på tio minuter. Det var alltid tävling vem som åt mest, du vet nog vem som skulle vinna:) Så det blev att koka en tio liters o en fem liters gryta fulla. Ja tänk var kroppkakor man har gjort:)

2012-03-02 @ 07:12:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0